Beste ouders verzorgers,
Aan het einde van het schooljaar kijk ik even terug op 2024 en vooruit naar 2025. Het zijn ingewikkelde tijden. De wereld is volop in beweging. Ik word soms wel eens somber van alle vreselijke gebeurtenissen die ik op een scherm voorbij zie komen of die ik in de krant lees. Ik weet regelmatig niet wat ik nu moet denken van Israël, de Palestijnen, Amerika, Afrika, China, Oekraïne of Rusland. De wereld is niet eenvoudig te duiden. Een conflict is niet in een kort berichtje op X uit te leggen. Dit soort conflicten zijn ingewikkeld en helaas niet eenvoudig op te lossen.
Onze kinderen krijgen hier ook het nodige van mee. Ze zien veel voorbij komen. We zouden ze willen beschermen tegen een overdaad aan heftige informatie, maar dat is een illusie. Ze worden ermee geconfronteerd, of we willen of niet.
Het is daarom belangrijk dat we hier op school aandacht aan besteden. We zullen dat altijd doen vanuit een neutrale intentie. Dat vraagt vakmanschap/vakvrouwschap van de leerkrachten op De Bonte Mol. Het is soms ook best moeilijk voor ons, maar we proberen onze kinderen te leren dat het altijd begint met ECHT WILLEN LUISTEREN naar de mening van een ander. Niet gelijk oordelen als je maar een klein stukje informatie kent. Eerst proberen om de situatie ook vanuit een ander perspectief te bekijken. Open staan voor een andere mening, een andere opvatting.
Onlangs was ik in groep 7-8. Op het prikbord achter in de klas was allerlei informatie verzameld. Onder andere over verschillende godsdiensten. Ik denk dat heel veel kinderen nu vooral zien dat er vooral veel overeenkomsten zijn tussen de godsdiensten. En dat we elkaar vrij moeten laten in wat we geloven en of we geloven. Dat we niet tegenover elkaar moeten staan, maar dat we samen sterk zijn en iets kunnen oplossen. Gelukkig laat onze geschiedenis zien dat dit ook kan.
We proberen onze kinderen te leren wat democratie is. Opkomen voor je eigen mening én rekening houden met andere opvattingen is wel degelijk mogelijk. Democratie is niet een kwestie van de stemmen tellen en vervolgens ‘wint de meerderheid’. In een echte democratie houdt de meerderheid altijd rekening met de minderheid. Juist de meerderheid heeft de ultieme taak de belangen van de minderheid te bewaken.
Juist omdat veel kinderen dit begrijpen ben ik hoopvol over de toekomst.
In 2025 blazen we daarom ook de leerlingenraad nieuw leven in. Op de website van De Bonte Mol kunt u lezen welke kinderen in onze leerlingenraad zijn gekozen. Op deze manier leren we onze kinderen om mee te denken over bepaalde beslissingen. Het gaat immers om hún toekomst.
Twee kinderen van De Bonte Mol gaan ook regelmatig voor een bijeenkomst naar Heerhugowaard. Ze wonen dan, samen met kinderen van de andere scholen van Blosse, een bijeenkomst bij in het servicebureau. Ook deze bijeenkomsten zijn gericht op de toekomst. Een mooi initiatief.
2025 wordt mede daarom een boeiend en uitdagend jaar. Het team van De Bonte Mol heeft er in ieder geval zin in het nieuwe jaar en is dankbaar voor de inzet van alle ouders die in 2024 hebben gereden naar een voorstelling of excursie, die onder lestijd hebben geholpen bij activiteiten, die zitting hadden in de ouderraad en medezeggenschapsraad, die ervoor zorgden dat onze school zoveel als mogelijk luisvrij bleef, die hebben verteld over hun beroep of over hun eigen geloof, die ons hebben ontvangen op hun bedrijf en die geholpen hebben bij iets waar ik nu even niet aan denk. Dank daarvoor. Dit wordt zeer gewaardeerd.
In 2025 hopen we nog meer ouders, opa’s en oma’s, buren en bekenden op school te zien. We willen bij projecten/thema’s nog meer een beroep doen op u. U vertegenwoordigt immers de samenleving. Uw deskundigheid, ervaring en verhalen hebben we nodig om onze kinderen kennis te laten maken met de bijzondere wereld waarin ze leven.
Ik wens onze kinderen en hun ouders een inspirerend 2025
Met vriendelijke groet,
René Venneker